- Прочитайте анализ произведения Яна Колара Дочь Славы и дополните:
славянская птица: x германская птица:
славянское дерево: х германское дерево:
русское дерево:
черты характера славян: х черты характера немцев:
- Как вы думаете, размышляя о носителях других культур, народы скорее ищут параллели или контрасты?
- Вы смогли бы привести актуальные примеры?
„K zajimavým stránkam postupné mýtizace Kolárovy básnicke skladby patří skutečnost,
jak se mýtus zmocňuje některých reálií a měni je ve sve symboly.
V Slávy dceři je postupně učiněn symbol slovanský z holuba, především jako symbol
slovanské snášenlivosti a mirumilovnosti. Ústředním slovanským symbolem se stala nesporně lípa. „Ženský princip“, který lipa
ztělesňuje, je tak zároveň přenášen na samo slovanství (holubičí slovanstvi), je jim
symbolizována mirumilovnost Slovanů, krása apod.
„Dub“ v Slávy dceři vystupuje stále častěji v úloze německého protějšku lípy. Avšak ještě
v předzpěvu skladby je slovanské Rusko přirovnáváno k dubu – svou úlohu zde jistě sehrála
potřeba využít pro charakterizaci Ruska atributu „síly“, který byl spjat s dubem, ale nikoli
s lípou.
S vytvořením protikladu lípa –dub (měkost x tvrdost) souvisí take utvoření druhotných
symbolů, „medu“ a „včel“ jako symbolů slovanství, „žaludu“ a „kance“ jako symbolů němectvi. „med“ a „žalud“ zde vystupují v úloze plodů a jsou organizovány v protiklad na základě kategorií „sladký“ –„hořký“. „Včela“ a „kanec“ symbolizují protiklad Slovana a
Němce. Jejich protiklad je součsně dán opozicí pracovitost –požvačost, mírumilovnost –agresivita.“
(Z knihy Vladimíra Macury Znamení zrodu)